Menu Sluiten

Het GGGG-schema tegen woedeaanvallen

GGGG-schema tegen woedeaanvallen wordt soms ook wel de GGGG-methode genoemd. De 4 G’s staan voor:

  • de gebeurtenis;
  • jouw gedachten;
  • het gevoel;
  • je gedrag.

Je merkt meteen dat de methode steunt op de manier hoe woedeaanvallen tot stand komen. Eerst is er een gebeurtenis, die negatieve gedachten door je hoofd doen spoken (“trigger”). Je kijkt eenzijdig naar de feiten, jaagt je erin op en ligt een nacht wakker van hoe onrechtvaardig dat is (= het gevoel is dus grote boosheid). Het gedrag dat eruit volgt, is een woedeaanval.

GGGG-schema tegen woedeaanvallen

Het GGGG-schema gebruiken tegen woedeaanvallen

De negatieve gedachten komen tot stand, omdat je met je reptielenbrein aan het nadenken bent. Het is dan ook in stap 2 (“jouw gedachten”) dat je de negatieve stroom moet doorbreken, voor het tot een uitval komt. Probeer je negativiteit te doorbreken. Probeer de gebeurtenis te nuanceren en de bredere context te zien. Was de “gebeurtenis” bewust om je te kwetsen of was het goedbedoeld? Had diegene die de negatieve gevoelens opwekte een slechte dag? Heeft hij / zij normaal gezien het beste voor je voor?

Door de gebeurtenissen in een context te plaatsen, ga je niet meer alleen je reptielenbrein gebruiken, maar ook je mensenbrein (neocortex). Je instincten en aanvalsdriften worden zo gematigd en de woedeaanval kan hopelijk voorkomen worden.