Menu Sluiten

Oplossingen voor woedeaanvallen

Oplossingen voor woedeaanvallenHieronder staan een aantal oplossingen die je kunt gebruiken om te proberen een woedeaanval te stoppen. Dit is echter geen alternatief voor professionele hulp: we raden ten zeerste aan om een psycholoog te raadplegen wanneer je regelmatig last hebt van woedeaanvallen.

Naar oplossingen toe is het volgende zeer belangrijk:

  • Krijg inzicht in hoe woede tot stand komt. Leer over de triggers en hoe je reptielenbrein de “controle” van je lichaam overneemt. Idealerwijze krijg je inzicht in je triggers; therapie kan hier dus bij helpen.
  • Herken de signalen van een opkomende woede (zie ook deze pagina) met o.a. versnelde hartslag, zweten… Wanneer je een woedeaanval voelt opkomen, is het hoog tijd één van de onderstaande oplossingen toe te passen.
  • Probeer deze oplossingen consequent toe te passen voor onbepaalde tijd. Zo leer je je lichaam / brein de gewoonte aan om niet met woede op één van de triggers te reageren. Hopelijk raak je zo af van je woedeaanvallen.

De oplossingen voor woedeaanvallen

In alfabetische volgorde (wij hebben zeer goede ervaringen met het “ABC”):

Her en der wordt ook aangeraden om te “vluchten”, “even naar het toilet te gaan” en aldaar af te koelen. Wij prefereren echter het leren omgaan met de woede.